Palaute: Kadut, liikenne ja venepaikat - Pysäköinninvalvonta
Luontipäivä:
26.6.2025
Liitteenä kuvat kahdesta kohteesta: Kuusiluodonkadulta sekä Rantakadulta.
Ensimmäisissä kahdessa kuvassa ovat Lähibussin D-linjan käytössä olevat linja-autopysäkit Kuusiluodonkadulla. Molemilla puolilla tietä pysäköinti kielletty -liikennemerkkien sijoittelu ja lisäkilvet suhteessa linja-autopysäkin merkkeihin ovat ristiriitaiset. Tieliikennelain mukaan linja-autopysäkin merkki asettaa pysäköintikiellon 12 metriä merkistä molempiin suuntiin kaikille muille, paitsi linja-autoille. Toki nykyiset merkinnät mahdollistavat linja-auton pysäköinnin tietystä rajasta eteenpäin aiemmin, kuin henkilöautoille, mutta merkintöjen tulkinta oikein suurimmalle osalle henkilöautonkuljettajista on varmasti mahdotonta. Ehdottaisin merkintöjen selkiyttämistä, sillä sallittua pysäköintiä tässä tapauksessa pysäkkisyvennyksen puuttuessa ei ole mahdollista toteuttaa tieliikennelain sallimaa muiden kuin linja-autojen pysäköintiä alle 12 metrin päähän pysäkkimerkistä kumpaankaan suuntaan.
Edellä mainittuun asiaan liittyen, haluaisin tähdentää pysäköinninvalvonnalle Tehtaankadun valvontaa Puu-Raksilassa. Markettien puolella katua pysäköinnin ollessa suurimmilta osin vapaata, usein henkilöautoilijat pysäköivät kuitenkin entisen Salen takana alle 12 metrin päähän linja-autopysäkistä kulkusuunnassa Ratakadulle.
Kolmannessa kuvassa on Kauppatori E -pysäkki Rantakadulla kulkusuunnan ollessa kohti Saaristonkatua. Myös tällä paikalla pysäköinti kielletty -merkillä ja lisäkilvellä harhautetaan henkilöautoilijat pysäköimään liian lähelle linja-autopysäkkiä. Lisäksi kesäkuussa 2025 alkaneen Kauppahallin remontin myötä pyöräteline on siirretty katukivetykselle pysäkin kohdalla. Käytännön tasolla tämä tekee pysäkin lainmukaisen käytön täysin mahdottomaksi, sillä ihmiset eivät pääse nousemaan linja-auton kyytiin pysäkin kohdalta. Pysäkin etupuolelta heitä ei voi ottaa kyytiin harhaanjohtavan merkinnän vuoksi väärin pysäköityjen autojen ollessa haittaamassa, eikä liioin auton jäädessä suojatien päälle ennen pysäkkiä pysähtyessä olisi laillista ottaa tai jättää matkustajia.
Toivon pysäkkien ympäristön merkintöjen tarkentamista, jotta muilla kuin linja-autoa kuljettavilla autoilijoilla olisi helpompaa ymmärtää, kuinka heidän tulisi toimia tieliikennelain edellyttämällä tavalla. Tällä hetkellä pysäkit on perustettu sinne (erityisesti Kuusiluodonkadulla), mihin linja-autopysäkin merkki on ollut helpointa kiinnittää. Kuitenkin edellä mainitsemani asiat ovat tällöin jääneet huomiotta. Mikäli merkinnät olisivat helpommin tulkittavia, pysäkit luultavasti olisivat helpommin oikealla tavalla käytettävissä, ja liikennöinti helpompaa.
Ensimmäisissä kahdessa kuvassa ovat Lähibussin D-linjan käytössä olevat linja-autopysäkit Kuusiluodonkadulla. Molemilla puolilla tietä pysäköinti kielletty -liikennemerkkien sijoittelu ja lisäkilvet suhteessa linja-autopysäkin merkkeihin ovat ristiriitaiset. Tieliikennelain mukaan linja-autopysäkin merkki asettaa pysäköintikiellon 12 metriä merkistä molempiin suuntiin kaikille muille, paitsi linja-autoille. Toki nykyiset merkinnät mahdollistavat linja-auton pysäköinnin tietystä rajasta eteenpäin aiemmin, kuin henkilöautoille, mutta merkintöjen tulkinta oikein suurimmalle osalle henkilöautonkuljettajista on varmasti mahdotonta. Ehdottaisin merkintöjen selkiyttämistä, sillä sallittua pysäköintiä tässä tapauksessa pysäkkisyvennyksen puuttuessa ei ole mahdollista toteuttaa tieliikennelain sallimaa muiden kuin linja-autojen pysäköintiä alle 12 metrin päähän pysäkkimerkistä kumpaankaan suuntaan.
Edellä mainittuun asiaan liittyen, haluaisin tähdentää pysäköinninvalvonnalle Tehtaankadun valvontaa Puu-Raksilassa. Markettien puolella katua pysäköinnin ollessa suurimmilta osin vapaata, usein henkilöautoilijat pysäköivät kuitenkin entisen Salen takana alle 12 metrin päähän linja-autopysäkistä kulkusuunnassa Ratakadulle.
Kolmannessa kuvassa on Kauppatori E -pysäkki Rantakadulla kulkusuunnan ollessa kohti Saaristonkatua. Myös tällä paikalla pysäköinti kielletty -merkillä ja lisäkilvellä harhautetaan henkilöautoilijat pysäköimään liian lähelle linja-autopysäkkiä. Lisäksi kesäkuussa 2025 alkaneen Kauppahallin remontin myötä pyöräteline on siirretty katukivetykselle pysäkin kohdalla. Käytännön tasolla tämä tekee pysäkin lainmukaisen käytön täysin mahdottomaksi, sillä ihmiset eivät pääse nousemaan linja-auton kyytiin pysäkin kohdalta. Pysäkin etupuolelta heitä ei voi ottaa kyytiin harhaanjohtavan merkinnän vuoksi väärin pysäköityjen autojen ollessa haittaamassa, eikä liioin auton jäädessä suojatien päälle ennen pysäkkiä pysähtyessä olisi laillista ottaa tai jättää matkustajia.
Toivon pysäkkien ympäristön merkintöjen tarkentamista, jotta muilla kuin linja-autoa kuljettavilla autoilijoilla olisi helpompaa ymmärtää, kuinka heidän tulisi toimia tieliikennelain edellyttämällä tavalla. Tällä hetkellä pysäkit on perustettu sinne (erityisesti Kuusiluodonkadulla), mihin linja-autopysäkin merkki on ollut helpointa kiinnittää. Kuitenkin edellä mainitsemani asiat ovat tällöin jääneet huomiotta. Mikäli merkinnät olisivat helpommin tulkittavia, pysäkit luultavasti olisivat helpommin oikealla tavalla käytettävissä, ja liikennöinti helpompaa.
Käsittely
Tila:
Käsitelty
Tieliikennelain mukaisen Linja-autopysäkki -merkin (merkki E6) selite määrittelee linja-autopysäkin ominaisuuksia ja etäisyyksiä. Selitteen mukaan linja-autopysäkin 12m etäisyys merkistä ei ole voimassa silloin, kun pysäkkikoroke tai tiemerkinnät toisin määräävät. Tehtaankadun osalta on katsottu korokkeen eli tässä tapauksessa päällystetyn korokealueen päättymisen jälkeen mahtuvan tien reunaan luvallisesti kaksi henkilöautoa ennen kiinteistöliittymää. Rantakadun ja Kuusiluodonkadun osalta liikenneryhmä puntaroikoon merkintätapojen asianmukaisuutta, koska paikalla ei näyttäisi olevan pysäkkikorokkeeksi tulkittavaa reunakivetystä tai tiemerkintöjä lainkaan ja tällöin tuo 12m sääntö konfliktoi asennettujen liikennemerkkien kanssa. Tienkäyttäjällä on silti oikeus olettaa em. merkkien olevan asennettu lainmukaisesti ja näin sallivan pysäköinnin merkistä eteenpäin kylttien ja lisäkilpien asettamien ehtojen mukaisesti, mikäli muut lainkohdat eivät sitä estä. Asennetut liikennemerkit siis käytännössä katkaisevat linja-autopysäkkialueen ja sitä myöten E6-merkkiselitteen sisältämät säännöt, eivätkä pysäköinnintarkastajat voi sanktioda ainakaan näillä perustein kieltomerkin jälkeen pysäköityjä autoja.
Myös pysäköinninvalvonta toivoo selkeitä ja ristiriidattomasti tulkittavia tiemerkintöjä sekä lainmukaisia liikennemerkkiasetteluja, jotta mahdollisia virhepysäköintejä saataisiin tulkittua paikan päällä siihen soveltuvia lainkohtia asianmukaisesti noudattaen. Kiitos palautteesta.
Terveisin
Oulun kaupunki, Yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut, pysäköinninvalvonta
Myös pysäköinninvalvonta toivoo selkeitä ja ristiriidattomasti tulkittavia tiemerkintöjä sekä lainmukaisia liikennemerkkiasetteluja, jotta mahdollisia virhepysäköintejä saataisiin tulkittua paikan päällä siihen soveltuvia lainkohtia asianmukaisesti noudattaen. Kiitos palautteesta.
Terveisin
Oulun kaupunki, Yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut, pysäköinninvalvonta
Kiitos palautteesta.
Tarkistamme liikennemerkkien paikat Kuusiluodonkadulla ja teemme tarvittavat muutokset.
Rantakadulla siirrämme telineen pois bussipysäkin edestä.
Palaute on välitetty myös pysäköinninvalvontaan.
Terveisin
Oulun kaupunki, Yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut
Tarkistamme liikennemerkkien paikat Kuusiluodonkadulla ja teemme tarvittavat muutokset.
Rantakadulla siirrämme telineen pois bussipysäkin edestä.
Palaute on välitetty myös pysäköinninvalvontaan.
Terveisin
Oulun kaupunki, Yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut
